Y-3 er et kreativt samarbeid mellom den japanske avantgardesigneren Yohji Yamamoto og tyske adidas. Navnet markerer tydelig samarbeidet da Y står for Yohji Yamamoto, mens 3 representerer de tre signaturstripene i adidas-logoen.
Yohji Yamamoto begynte å lage kolleksjoner for kvinner, og senere på 1970-tallet laget han sin første kolleksjon for menn under navnet ""Yohji Yamamoto Pour Homme"". Resultatet av samarbeidet er et moderne prosjekt som ikke imøtekommer eller følger nåtidens trender, men i stedet er designet for å vare langt inn i fremtiden. Kolleksjonene inneholder blant annet sportsklær med et elegant og moderne, men allikevel tidløst preg, i tillegg til sneakers som er noe av det som fyller mest i kolleksjonen. Her hos Miinto er vi glade for å kunne presentere Y-3 til et stort publikum, siden vi elsker godt design og god kvalitet. For det er nettopp det du får hos dette merket, og alle designene er laget av holdbare materialer i tidløse design, og alt fra sportsklær til sko har et preg av nyskapende mote og sterk estetikk.
Sneakers og sportsklær for fremtiden
Y-3 er altså frukten av det kreative samarbeidet mellom Yamamoto og Adidas. Og ifølge Yohji Yamamotos egne ord, ville de to fremtredende navnene skape noe som ikke allerede eksisterte og som skulle være et moderne prosjekt. Målet var å skape sportsklær som var elegante og stilige, og som man kunne bruke i mange år inn i fremtiden. Ikke bare fordi materialene var solide og holdbare, men fordi de designene hadde en stil og et uttrykk som fortsatt ville være gjeldende langt inn i fremtiden. Og det skulle vise seg at Adidas synes prosjektet var spennende, og dermed var grunnlaget lagt for et langt og kreativt samarbeid mellom et europeisk sportsmerke og en japansk avantgarde-designer.
Et spennende radarpar
Yohji Yamamoto, kjent for sine eksperimentelle og avantgardistiske design, har vunnet flere priser i løpet av årene, og har blitt opptatt i flere prestisjetunge ordener - inkludert Order of the Arts and Letters og Order of the National du Merité. Yohji regnes som en ekte skredder som har en stor sans for kvalitet og evne til å kombinere solid skredderhåndverk med japansk estetikk. For de fleste høres kanskje ikke samarbeidet med det tyske sportsfirmaet ut som en naturlig kollaborasjon - men det suksessrike paret har klart å lansere den ene hypede sneakeren etter den andre. Dette er et resultat av den solide kvaliteten som er knyttet til Adidas, og den rene, innovative og avantgardistiske tonen satt av den nå eldre Yohji Yamamoto. Ifølge Yohji selv er Adidas en veldig personlig og stor inspirasjonskilde, og er noe som beriker hans kreative liv og virke.
Teknisk kunnen
Samarbeidet mellom de to startet i 2002, og siden har samarbeidet bare blitt mer og mer vellykket. Kilden til inspirasjon for de unike skoene er utilitarisme, skarp estetikk og funksjonalitet. Y-3 har et teknisk geni og preg, og de forskjellige, så vel som kreative silhuettene, gir moderne sneakers med et unikt uttrykk. I dag blir flere monobrand Y-3-flaggskipbutikker sett over hele verden, som et tegn på den enorme suksessen samarbeidet har vært - og fortsatt er.